ONLINE BEREIK IN Q1 GEGROEID


ONLINE BEREIK IN Q1 GEGROEID

Oldenzaal Promotie heeft in het eerste kwartaal van 2021 een groter online bereik gehad dan in het eerste kwartaal van het 2020. Waar er vorig jaar in de eerste drie maanden 212.024 online contactmomenten werden geregistreerd, waren dat er dit jaar 223.103. Dit betekent een groei van 5%.

De groei in het online bereik komt hoofdzakelijk uit een groei in het bereik op Instagram en door het gaan versturen van de nieuwe Uit in Oldenzaal-nieuwsbrief. Bij het bereik via Facebook en het aantal bezoekers aan de websites van Oldenzaal Promotie werden lichte dalingen genoteerd, die vooral verband houden met de nog immer voortdurende pandemie. Toch zijn de eerste tekenen voor een verdere groei van het online bereik in de komende maanden al zichtbaar.

De Gemeente Oldenzaal heeft Oldenzaal Promotie dit jaar als extra taak gegeven de marketing voor de stad Oldenzaal te verzorgen. Daarom is in het eerste kwartaal onder meer hard gewerkt aan nieuwe content en aan het beter indexeerbaar maken van de website Uitinoldenzaal.nl voor zoekmachines. In de komende maanden zal hier nog verder aan gewerkt worden.

Lichte daling aantal websitebezoeken, maar stijgende lijn is ingezet

Ondanks de inspanningen in het eerste kwartaal is het aantal websitebezoekers met 5% gedaald ten opzichte van vorig jaar. Uit een analyse van de bezoekcijfers blijkt dat dit geweten kan worden aan de pandemie. In de maanden januari en februari 2020 kwam een groot deel van de bezoekers naar de website om informatie te bekijken over evenementen (waaronder het carnaval en de koopzondagen), terwijl dit jaar al vroeg duidelijk was dat deze niet zouden plaatsvinden. De pagina's over evenementen en koopzondagen werden daardoor veel minder bezocht. In maart van vorig jaar kwamen er veel bezoekers om te lezen over de maatregelen m.b.t. de pandemie, terwijl dergelijke berichten (door coronamoeheid?) nu veel minder bezoekers trekken. 

Het gemis van al deze bezoekers werd in het eerste kwartaal van 2021 al grotendeels goedgemaakt, vooral met nieuwe content over bijvoorbeeld wandelen en fietsen. In maart was daardoor al een stijging van bijna 20% in het aantal bezoekers van de website te zien. In de eerste week van april steeg het aantal websitebezoeken zelfs met 36% t.o.v. vorig jaar. Ook valt op dat het aantal bezoeken afkomstig uit zoekopdrachten in maart sterk is gestegen, met liefst 45% meer bezoeken dan een jaar ervoor. In de eerste week van april was er zelfs een stijging van liefst 80% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Voor de komende maanden verwachten we daarom een flinke groei in het aantal websitebezoeken.

Meer likes op Facebook, bereik nagenoeg gelijk

Ook het bereik op Facebook is net iets lager uitgevallen dan vorig jaar. Hier geldt eveneens dat de pandemie het dit jaar moeilijker maakte, aangezien er dit jaar veel minder evenementen waren om berichten over te plaatsen. Daarbij werd er vorig jaar in maart veel bereik gerealiseerd met enkele berichten over de maatregelen als gevolg van de pandemie. Berichten over maatregelen en (mogelijke) versoepelingen worden nu een stuk minder vaak geliket en gedeeld en krijgen daardoor een stuk minder bereik. 

Laten we het populairste bericht van vorig jaar maart buiten beschouwing - dat bericht ging over de maatregelen ten gevolge van de pandemie en bereikte meer dan 17.000 personen - dan zou het bereik op Facebook zijn gegroeid. Dit komt onder meer door een groei in het aantal mensen dat de pagina 'Oldenzaal, de Glimlach van Twente' heeft geliket of volgt. Eind maart 2020 werd de pagina gevolgd door 3.859 personen en inmiddels zijn dit er al meer dan 5.000. Ook zijn we gaan werken met een contentkalender, waarbij we elke dag minstens één bericht op Facebook inplannen.

Bereik op Instagram en aantal nieuwsbriefabonnees gestegen

Ons bereik op Instagram is flink gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Waar we vorig jaar nog incidenteel iets plaatsten op @oldenzaalglimlachvantwente, doen we dat nu veel regelmatiger. Het bereik is daardoor met meer dan 10.000 contactmomenten gestegen. Ons Instagram-account heeft inmiddels meer dan duizend volgers.

Daarnaast zijn we dit kwartaal begonnen met het versturen van de Uit in Oldenzaal-nieuwsbrief. Hierin delen we maandelijks de leukste Oldenzaalse activiteiten en nieuwtjes. Door verschillende acties, waaronder de Winter Win Actie en de Oldenzaalse bingotochten, is het aantal abonnees voor deze nieuwsbrief gestegen tot ruim 2.500. Nog geen abonnee? Meld je dan aan via het aanmeldformulier.

Vooruitzichten voor het tweede kwartaal

Voor het tweede kwartaal en de rest van het jaar hebben we al heel wat leuke plannen bedacht. Het is echter de vraag wat wanneer door kan gaan. We duimen dat de pandemie snel zodanig beheersbaar is dat de maatregelen versoepeld kunnen worden, zodat er meer mogelijk gaat zijn. Als dat gebeurt, hebben we een heleboel leuke dingen om over te communiceren.

Maar ook als er geen versoepelingen zouden komen, verwachten we voor het tweede kwartaal een flinke groei in ons online bereik. Het aantal bezoekers op onze website afkomstig uit zoekmachines is in de afgelopen maanden steeds verder gestegen. We verwachten dat dit aantal nog verder gaat groeien. Ook verwachten we veel bezoekers naar onze website te krijgen door de nieuwe content die we in de afgelopen tijd op de website hebben geplaatst, waaronder een groot aantal wandel- en fietsroutes.

.